تقابل عُرف با شرع در ازدواج موقت!
220 بازدید
تاریخ ارائه : 1/24/2013 11:56:00 AM
موضوع: اخلاق و عرفان

تقابل عُرف با شرع در ازدواج موقت!

پرسش: با عرض سلام
من پسر سوم دبیرستانی هستم و متاسفانه درگیر خود ارضایی. من در خانواده ای نسبتا مذهبی زندگی می کنم. برای ترک این کار بار ها تلاش کرده ام ولی موفق نشدم. با ازدواج موقت آشنا هستم. طبق تحقیقاتی که کردم به این نتیجه رسیدم که در اسلام هیچ گونه منعی اعلام نشده و بیشتر مواردی که روی آنها جانب احتیاط گرفته شده بود، مربوط به دختران باکره و دختران جوان است. از اونجایی که من اهل دختر بازی و دوست دختر و .... نیستم، خیلی با چنین موارد خاص مشکلی ندارم.

حالا با این تفاسیر:
1) آیا شما این کار رو به من توصیه می کنید؟
2) برای اینکار به کجا مراجعه کنم؟
3) با اینکار این نیازم تا سن ازدواج ارضا می شه، یا باید هر چند وقت یکبار کسی رو عقد کنم؟
4) تاکید اسلام و تشیع، من باب استحباب این قضیه، جدای این چنین جریاناتی که انسان را مجبور کند، چقدر است؟
لطفا توضیح کامل بدهید. با تشکر از وقتی که می گذارید.

 پاسخگو: مصطفی سلیمانی

پاسخ:
درک و فهم بالای شما را می ستاییم و آرزو می کنیم تا همیشه اندیشه‌های نیک و درست را در خود پرورش دهید.
- به چند نکته مهم اشاره می کنیم:
1- اگر ازدواج موقت طبق ضوابط شرعی و شرایط خاص خودش صورت بگیرد، قطعا بسیاری از مشکلات جامعه ما حل می‌شود. اگر با رعایت همه ضوابط شرعی زمینه ازدواج موقت فراهم شود، این طرح نه تنها ایرادی ندارد، بلکه قطعا برخی مشکلات فعلی جامعه ما را حل می‌کند. در این خصوص باید فرهنگ سازی لازم صورت بگیرد تا تقبیح جای خودش را به مسائل واقعی دهد. اما توصیه ما به شما این است که به خاطر فضاهای موجود در عرف و سن کم شما، با مدیریت مسایل جنسی و مشغولیت ذهنی تا حدودی خود را کنترل کنید. گرچه سن شما برای ازدواج در اجتماع امروز خیلی کم است، ولی از همین الان باید اقدام کنید تا چند سال دیگر زمینه سازی های لازم صورت گرفته باشد.
2- تقابل شرع با عرف!
اسلام ازدواج موقت را راه حل می داند. از نظر اسلام تحت هر شرایط رابطه بین زن و مرد باید به صورت نکاح باشد و در غیر این صورت ازدواج موقت است که به عنوان راهکار در متون دینی به آن اشاره شده است. در غیر این صورت در اسلام رابطه دیگری را نمی توان جایگزین این دو کرد. این در حالیست که نوع های دیگری از رابطه در جامعه مرسوم است، که شرع  بنا بر گفتۀ شما آن را نمی پذیرد. که هر کدام مقررات و قوانینی را لحاظ کرده است. ما اگر عرفمان با ازدواج موقت سر سازگاری ندارد باید مراعاتش کرد و لاأقل در أنظار عموم این کار صورت نگیرد و باید مواظب شرایط اجتماعی و زندگی بود.(1)
3- اگر  امکان ازدواج نباشد برای کنترل میل جنسی -خصوصاً خودارضایی- باید موارد زیر را رعایت کرد:
1. پرهیز از فکر و ترسیم صحنه‌های محرک در ذهن و خیال.
2. دوری از نگاه‌های مسموم و مناظر تحریک آمیز که مقدمه و جرقه خیلی از گناهان می باشد. از پیامبر اکرم(ص) روایت شده که در این باره می فرمایند: «النَّظَرُ سَهْمٌ مَسْمُومٌ مِنْ سِهَامِ إِبْلِیسَ فَمَنْ تَرَکَهَا خَوْفاً مِنَ اللَّهِ أَعْطَاهُ اللَّهُ إِیمَاناً یَجِدُ حَلَاوَتَهُ فِی قَلْبِهِ؛(2) نگاه به نامحرم تیری از تیرهای مسموم شیطان است، کسی که به خاطر خدا آن را ترک کند خداوند به او ایمانی عطا می کند که شیرینی آن را در قلبش احساس می کند».
3. اجتناب از دوستانی که نسبت به مسایل جنسی سست عنصر بوده و مرتکب گناه می شوند.
4. اشتغال، ورزش و سرگرمی‌های مفید، که انسان را از بی کاری و فکرهای آلوده دور می کند.
- نکات پایانی:
1- اگر کسی قدرت ندارد مقدمات ازدواج را فراهم کند. بلکه مشکلاتی بر سر راه او است که نمی‌تواند ازدواج کند باید غریزه جنسی خود را کنترل کند. غریزه جنسی اگر با ازدواج مهار نگردد، مطلوب‌ترین راه تسلط بر آن، کنترل مثبت است و آن پرهیز از صحنه‌ها و کارهایی است که به تحریک این غریزه می انجامد.
2- راه حل دین در خصوص نوع مقابله و مواجهه با غریزه جنسی نخست ازدواج و نکاح مشروع است و در صورت عدم امکان، کنترل مثبت آن، ولی هیچ گاه به بی بند و باری و افسار گسیختگی و آلودگی به گناه رضایت نمی‌دهد.
3- در مورد مسألۀ ازدواج موقت پرسیده اید که باید خدمتتان عرض کنیم: ازدواج موقت به عنوان یک راه حل اخلاقی و مشروع برای مدیریت جنسی افراد مجرد و مردان متأهلی که مشکلات زناشویی دارند، تجویز شده است، أما باید در فضای امروز که قبح اجتماعی این قضیه به قدری بالاست که متأسفانه امری ممنوع شمرده می شود و ممکن است مشکلاتی به بار بیاورد؛ مشکلاتی همچون: از بین رفتن احترام و شخصیت در اجتماع؛ نگاه منفی و هوس آلود؛ بیماری های ناشی از این ارتباط به خاطر ساماندهی نشدن این برنامه...
پس با توجه به موقعیت امروز بهترین توصیه، کنترل مثبت غریزۀ جنسی و صبر کردن برای رسیدن به مرحلۀ ازدواج است.

 پی نوشت ها:
1. سباء(34)، آیۀ 46. «قل انما اعظکم بواحده ان تقومو لله مثنی و فرادی ثم تتفکروا»
1. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ناشر موسسه الوفاء، ج101، ص38، باب34، بیروت1404ه ق.