سخنان آیة الله امجد در اربعین ۱۳۹۱
191 بازدید
تاریخ ارائه : 1/13/2013 12:03:00 PM
موضوع: اخلاق و عرفان

  سخنان آیة الله امجد در اربعین ۱۳۹۱

 

آیت الله امجد:

اسلام این نیست که بگوییم با مخالفین باید بی رحمانه برخورد شود!

 گزیده سخنان حضرت آیت الله امجد به مناسبت بزرگداشت اربعین حسینی در قم به شرح زیر است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد آله الطاهرین

بر محمد و آل محمد بی نهایت صلوات...
اگر جامعه را به عقل دعوت کنیم کافی است.
چیزی که امروز وجود ندارد عقل است. باید در این وادی فعالیت کنیم و عقل را معنا کنیم.

انسان غصه دار می شود در جامعه ای که عقلاء حضور دارند همه کارهایمان از روی بی عقلی باشد خدای متعال عقل داده است تا به کار گیریم اگر عقل را به کار نگیریم آن را از ما می گیرند. عقل در مقابل جهل است جهالت یعنی بی عقلی و استفاده نکردن از مواهب الهی .

انچه که امروز بدان احتیاج داریم این است که به عقل بازگردیم اصلا از دین هم نگوییم و بگوییم به عقلتان رفتار کنید عقل چه می گوید. انچه را نپاید دلبستگی نشاید یک مثالی معروف است که: یک وقتی کوزه ای گلی را به شما می دهند و میگویند همیشه برای خودت باشد و وقتی هم کوزه طلا به شما می دهند و ساعتی بعد از شما می گیرند حالا نباید گفت که چون کوزه طلاست من ان را می گیرم معلوم است که باید کوزه گلی را گرفت. اما اگر قضیه بر عکس شد و کوزه گلی را برای خودت دادند و کوزه طلایی را خواستند بدهند و بگویند ساعتی در دست شماست حال کدام را می گیرید؟ اگر کوزه طلا را بگیرید بی عقلی است .

انسان عاقل چیز باقی و با دوام را انتخاب می کند. چیزی که در جامعه ما حاکم نیست عقل است. به بشر چه می گذرد؟ به مردم چه می گذرد؟ حرفی است که امروزه رایج است. چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است. چرا؟ چون انسان شهوت و غضب دارد. این شهوت و غضب اگر بر عقل حاکم شد عقل گوشه ای رفته و می گوید من هستم ولی نمی توانم کاری انجام دهم عقل هست ولی شهوت و غضب بر ان حکومت می کنند.

حال اگر شهوت وغضب در کنار و در اختیار عقل باشد انسان به جایی می رسد. مثلی رایج است که یک سوار یک سگ و یک اسب دارد که صاحب آن ها سگ را به اسبش بسته است. این سگ و اسب اگر در اختیار و دست سوار باشد هر سه نجات یابند. اگر اختیار در دست سگ که نمونه غضب است یا در دست اسب که نماد شهوت است باشد هر سه هلاک خواهند شد. امروز اختیار دست هوای نفس است. من نمی دانم کجا می خواهیم برویم. أین تذهبون؟ .

سیاست یعنی تدبیر اگر جایی تدبیر بود سیاست هم هست اما اگر تدبیر نبود سیاستی وجود ندارد و همه اش سیاسی کاری و بازی گری است که غلط و حرام است. با مردم که نمی شود بازی کرد چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است.

عقل می گوید: انچه نپاید دلبستگی را نشاید. این دنیایی که در تعابیر هست از آب بینی بز کمتر است یعنی این ریاست ها و حکومت ها اگر در خدمت خلق نباشد از هر چیزی بدتر است. خسر الدنیا و الاخره. البته دنیا مظهر بهشت است و انچه بد است دلبستگی به دنیاست. چیست دنیا از خدا غافل شدن. حکومت باید به فکر مردم باشد .

افسوس که نه مردم به مردم اعتماد دارند و نه مردم به حکومت اعتماد دارند و نه حکومت به مردم اعتماد دارد. جامعه اینچنینی رو به سقوط است. این عقل است؟ باید حکومت در خدمت مردم باشد و مردم همراه و کمک حکومت باشند. حکومت باید (بالعدل والشفقة ( رفتار کند و مردم هم (با لانصاف و حسن السیرة) رفتار نمایند. همه دستورات را از قبل به ما داده اند. کلماتی از حضرت آیت الله بهجت رحمه الله علیه هست که سازنده است ولی گوش شنوا کی بوده و هست؟ ایشان یک کلمه گفته است که: به علم خود عمل کنید. مرد این میدان کیست؟ ایشان می فرمودند: دانسته هایتان را زیر پا نگذارید همه علم و عرفان همین است . ما هر چه دانستنی داریم زیر پا گذاشته ایم از حاج آقا حسین فاطمی قمی که استاد اخلاق و شاگرد میرزا جواد آقای ملکی بود نقل است که یکی از علماء هنگام احتضار به صورت خود می زد و می گفت: (عجبا لاهل العلم کیف یتغافل) تعجب از اهل علم می کنم که چگونه غافلند و به فکر خود نیستند. می بایست مقداری تکان بخوریم. اربعین است. (وبذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله) تمام کوشش و تلاش ابی عبدالله این است که از جهالت ما را به عقل برساند. انسان مومن باید صلابت داشته باشد البته صلابت با خشونت فرق می کند. صلابت و نرمی باید در انسان مومن جمع شود.

امروزه هر جا می رویم بحث سیاست است. مرگ بر فلان کس و زنده باد فلان شخص . این جوان ها از این بحث ها گریزان هستند. حدیث و روایت بخوانید. ما باید در صدد اصلاح خودمان باشیم. تا نفسانیت در کار است اعمال ما ضایع است. اگر انسان را رها کنند از هر درنده ای درنده تر می شود باید خودمان را درست کنیم. ما که دم از دین و امام حسین و اربعین می زنیم باید در خدمت مردم باشیم که بعد از ایمان هیچ عملی با ارزشتر از خدمت به خلق نیست.

اخلاق اهل عاشورا و دشمن، کاملا مشخص است. دشمنان آب را به روی اهل بیت می بندند ولی اهل بیت به انها آب می دهند. حتی به اسب های انها برای رفع گرمی و عطش اب می پاشند. اسلام این نیست که با این لباس و محاسن بگوییم با مخالفین باید بی رحمانه برخورد شود این اسلام نیست و اسلام و مسلمین از اینگونه تعابیر بیزارند. اسلام دین رحمت و رأفت است.

می زند پس لب او کاسه شیر
می کند چشم اشارت به اسیر
چه اسیری که همان قاتل اوست
تو خدایی مگر ای دشمن دوست

دشمن واقعی اسلام اعمال و گفتار زشت ماست. عقل و دانش و علم و همه چیز را زیر پا گذاشته ایم و معلوم نیست که کجا داریم می رویم. (أین تذهبون أنی توفکون)اسم خود را مسلمان گذاشته ایم . ای کاش اسم خود را مسلمان نمی گذاشتیم. أهل علمی که دلش برای جامعه نسوزد أهل علم نیست و کاری به عقل ندارد. کسی که رفاقت بازی حزب بازی و سیاست بازی کند از حقیقت اسلام دور است. عمامه و علم وقتی ارزش دارد که نماد حمایت از مردم باشد. خدای تعالی ما را به اسلام برگرداند مهم ترین فراز زیارت اربعین این است: (وبذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله ( امام حسین علیه السلام همه چیز ارزشمند خود را فدا کرد برای حفظ حقیقت و دیانت و اسلام وهدایت مردم.
خدایا! انهایی که کربلا رفتند سراپا نور و سرور برگردند. در این راه کربلا خیلی ها مقید بودند با فشار و مشکلات توأم باشد. ان شاء الله همه صحیح و سالم و دعایشان مستجاب شود. خوش به حال انهایی که از این زوار پذیرایی می کنند.خدایا! هرکس کار خوب می کند توفیقاتش را بیشترکن و هر کس کار بد می کند هدایتش کن.هر کس خدمت می کند سرافرازش کن.هر چه خوبی است به ما بده و هرچه بدی است از ما بگیر.